Щоденник VI Консумерського фестивалю “Час діяти”

До Всесвітнього дня захисту прав споживачів Київський національний торговельно-економічний університет проводить VI Консумерський фестиваль. 

     В програмі: майстер-класи за участю представників Всеукраїнського руху «Молодь за права споживачів», Молодіжного центру «ОСА», Юридичної клініки «Центр правового захисту»  Київського національного торговельно-економічного університету, ВФС, Мінекономрозвитку, міжнародного консумерського руху, торговельних та виробничих асоціацій, ГК «Фокстрот»,  ВГО  «Жива планета», ГО «Життя» та ін.

 

Відкриття VI Консумерського фестивалю

     11 березня у Київському національному торговельно-економічному університеті розпочав свою роботу VI Конcумерський фестиваль, в рамках якого відбудуться майстер-класи за участю представників Всеукраїнського руху «Молодь за права споживачів», Молодіжного центру «ОСА», Юридичної клініки «Центр правового захисту»  Київського національного торговельно-економічного університету, ВФС, Мінекономрозвитку, міжнародного консумерського руху, торговельних та виробничих асоціацій, ГК «Фокстрот» ВГО  «Жива планета», ГО «Життя» та ін.

     Урочисте відкриття фестивалю, присвяченого Всесвітньому дню прав споживачів, відбулось за участю ректора КНТЕУ А.А. Мазаракі, першого проректора з науково-педагогічної роботи Н.В. Притульської, викладачів та студентів КНТЕУ.
Основна ідея фестивалю – консолідація зусиль держави, представників бізнесу та громадських організацій для формування свідомого суспільства, яке здатне забезпечити високі стандарти виробництва товарів та послуг і захистити права СПОЖИВАЧІВ.
Урочиста частина заходу почалася з привітального слова учасникам фестивалю від ректора КНТЕУ А.А. Мазаракі, який наголосив на важливості та гострій необхідності в наш час забезпечити дотримання прав споживачів, проблеми яких усім відомі, але їх вирішення, на жаль, постійно відкладається.
     Перший проректор КНТЕУ Н.В. Притульська зазначила, що університет докладає максимум зусиль щодо просвітницької діяльності у сфері захисту прав споживачів та здійснює координаційну роль для вирішення актуальних проблем усіх зацікавлених сторін – споживачів, бізнесу та влади.

     Для довідки:

     15 березня відзначається Всесвітній день захисту прав споживачів. Датою для святкування цього дня була обрана річниця з дня історичного виступу американського президента Джона Кеннеді 1961 року, в якому він назвав основні права кожного споживача: 

  • право на безпеку;
  • право на якість товарів і послуг;
  • право на достовірну інформацію про них;
  • право захищати свої споживацькі претензії в суді.

     Пізніше до них додалися ще чотири: право на відшкодування збитків, право на споживацьку освіту, право на задоволення базових потреб і право на здорове довкілля. У 1983 році 15 березня було закріплене у міжнародному календарі святкових дат як Всесвітній день захисту прав споживачів.

 

Сфера захисту прав споживачів торкається багатьох аспектів, в тому числі забезпечення права споживачів щодо доступної, правдивої і достовірної інформації, яку виробники зобов’язані зазначати на етикетках товарів. Активісти Всеукраїнського руху “Молодь за права споживачів” 11 березня провели майстер-клас «Читаємо маркування» для учнів дев’ятого класу школи № 80 Печерського району м. Києва.

За мету ставилось навчити підростаюче покоління «читати» позначки і символи, якими так багаті етикетки товарів.

На початку заходу учнів познайомили з існуючими проблемами у сфері захисту прав споживачів, переглянувши презентаційні ролики руху «Молодь за права споживачів» та молодіжного центру «ОСА». Під час майстер-класу учні вчились розпізнавати до того невідомі для них знаки і символи. Майстер-клас завершився вікториною, за результатами якої найактивніші учасники отримали тематичні заохочувальні призи. Із зарядом позитивних емоцій, новими знаннями і практичним досвідом учні проводжали активістів Руху і запросили їх у найближчому майбутньому знову завітати до них.

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Круглий стіл “Нові перспективи захисту прав споживачів в Україні”

     12 березня 2014  року в рамках заходів до Всесвітнього дня прав споживачів  відбулося засідання круглого столу  на тему «Нові перспективи захисту прав споживачів в Україні» за участю представників  КНТЕУ, ВФС, Мінекономрозвитку України, Нацбанку України, Нацкомфінпослуг, громадських організацій споживачів, Міжнародного фонду «Відродження».

На засіданні круглого столу учасники обговорили актуальні питання, зокрема: захист прав споживачів фінансових, медичних, освітніх, інформаційних  послуг  тощо. Також було приділено увагу питанням соціальної відповідальності бізнесу та ініціюванню започаткування широкого суспільного діалогу про створення Споживчого кодексу  в Україні.

На початку засідання перший проректор Київського національного торговельно-економічного університету  Наталія Притульська, привітала присутніх із визначальною подією – Всесвітнім днем захисту прав споживачів. Наталія Володимирівна зазначила, що КНТЕУ невипадково  став платформою для проведення Консумерського фестивалю, де протягом кількох років займаються розвитком концепції системи захисту прав споживачів. Саме в КНТЕУ, починаючи з 1994 року, готують провідних фахівців, що безпосередньо займаються захистом прав споживачів у будь-якій сфері.

Віце-президент  Всеукраїнської федерації споживачів, Наталія Бородачова, окреслила основні питання для обговорення: фінансові послуги та послуги в медичній сфері. З головного питання – захист прав споживачів фінансових послуг, вона розпочала свою доповідь, запропонувавши  створити робочу групу, що могла б об’єднати працівників фінансових установ, банків та представників громадських установ для створення єдиного типового договору, що, в першу чергу, захищає споживачів фінансових послуг.

Продовженням цієї теми стала активна дискусія, яку викликала доповідь експерта з питань захисту прав споживачів фінансових послуг Мирослави Муляр. Вона розповіла про основні масові порушення банківськими установами прав споживачів, які наявні майже у 80% укладених угод у сфері споживчих кредитів. На її думку, все це відбувається за рахунок недостатнього контролю Національним банком України фінансових установ, низького  рівня фінансової та правової грамотності споживачів. Одним із механізмів правового захисту прав споживачів може стати типовий уніфікований договір споживчого кредиту, у якому буде чітко визначено права та обов’язки банку і позичальника.

Висвітлюючи позиції Нацбанку України щодо вирішення проблем діалогу між банками та споживачами, Кармазин Роман, начальник юридичного відділу Управління правового забезпечення ринку фінансових послуг Нацбанку України, підкреслив, що будь-яке втручання в цей процес  приводить до різкого зменшення оборотів банківської діяльності. Натомість у сфері підвищення фінансової грамотності Національний банк України вживає максимальних заходів.

Прес-секретар голови Нацкомфінпослуг, Олена Привалова, розповіла про масові звернення та скарги, отримані цією установою, а також закликала присутніх вносити свої пропозиції щодо захисту споживачів фінансових послуг, використовуючи «гарячу лінію» сервісного центру Нацкомфінпослуг.

Начальник відділу з питань захисту прав споживачів Мінекономрозвитку і торгівлі України, Ірина Ярошенко, повідомила про стан справ щодо затвердженої Кабінетом Міністрів України «Стратегії реформування захисту прав споживачів фінансових послуг на 2012-2017 роки».

Також були розглянуті питання захисту прав споживачів у сфері медичних послуг. Про основні напрямки та результати діяльності Всеукраїнської Ради захисту прав і безпеки пацієнтів розповіла керівник юридичної служби цієї установи Ольга Скорина.

Підсумовуючи результат зустрічі, Віце-президент Всеукраїнської федерації споживачів  Наталія Бородачова озвучила позицію цієї громадської організації: «Споживач – рівноправна сторона, але найбільш вразлива. Тому він має отримати гарантований  захист держави».  Віце-президент розповіла про ідею ВФС та інших організацій громадянського суспільства щодо розробки Споживчого кодексу України та звернулася до всіх присутніх із пропозицією створити робочу групу для складання типових договорів із надання фінансових послуг та громадської ради Нацбанку України, а також закликала всіх небайдужих продовжити дискусію на відповідних ресурсах у мережі Інтернет, соціальних мережах і пресі.

Також, цього дня, відбулося бліц-інфо “Контроль над тютюном в Україні в контексті захисту прав споживачів”, модератором якого виступив Скіпальський Андрій Петрович, президент  громадської організації “Регіональний центр громадського представництва “Життя”.

Крім того, відбулася  відкрита лекція для студентів і викладачів КНТЕУ керівника юридичної служби Всеукраїнської Ради захисту прав і безпеки пацієнтів Ольги Скорини на тему «Діяльність із захисту прав пацієнтів, споживачів товарів і  послуг медичного призначення».

 «Просвітити і навчити!» – саме  під таким гаслом відбувається цьогорічний консумерський фестиваль CONSUMER-FEST 2014. До речі, проведення фестивалю не обмежується звичними студентськими конференціями, тренінгами та виставками у стінах рідного університету. Не просто новинкою, а справжнісіньким відкриттям стали виїзні заходи консумеристів до шкіл міста Києва!

     Так, студенти КНТЕУ зустрілися з учнями 10 та 11 класів гімназії № 59 м. Києва. Активісти поставили перед собою мету: пояснити, якими правами наділено споживачів у нашій країні. Також консумеристи взялися за вирішення дуже актуальної проблеми – формування культури споживання енергетичних напоїв у сучасної молоді.

Команда студентів у складі І. Польової, А. Гончаренко, І. Коминої, Л. Харченко, С. Сьох, Є. Гуця, Р. Деруги, В. Свистильник, В. Дзюбенко підготували цікаві доповіді про права споживачів, історію виникнення консумеризму (багато учнів поповнили свій лексичний запас цим незвичним терміном). Студенти розповіли про «секрети» маркування енергетичних напоїв, у вигляді презентації та відео-ролика  розповіли про хімічний склад та наслідки споживання даного товару.

Виявилося, що молоді люди дійсно цікавляться тим, як формуються споживні властивості і якість товару, тому товарознавство для них могло б стати вірним шляхом при виборі майбутньої професії.

Учні отримали листівки з правилами споживання енергетичних напоїв, в яких акцентовано увагу на забороні включати енергетичні напої до свого харчового раціону на постійній основі, перевищувати рекомендовану виробником кількість споживання напою за добу, поєднувати енергетичні та алкогольні напої, споживати енергетичні напої людям віком до 18 років, похилого віку та при наявності багатьох захворювань.

Наприкінці зустрічі консумеристи КНТЕУ запропонували учням розгадати кросворд «Енергія», щоб перевірити, чи засвоїли вони матеріал. Діти з легкістю, виконали це завдання, адже вони весь час із неприхованим захопленням слухали і запам’ятовували нову інформацію.

Майбутні випускники гімназії пообіцяли, що наступного року вже на правах першокурсників КНТЕУ також стануть учасниками консумерського руху, адже вони усвідомили важливу роль захисту прав споживачів для збереження здоров’я пересічного споживача.

     Схожі заходи, організовані Всеукраїнським рухом “Молодь за права споживачів” для учнів восьмих-десятих класів відбулися в гімназії  №315 м. Києва: «Реклама – мистецтво маніпуляції свідомістю споживача» та «Смертельна енергія».
Під час першого перед активістами руху стояла непросте завдання ознайомити та навчити наше зростаюче покоління розпізнавати і протистояти недобросовісній рекламі товарів і послуг, що на сьогоднішній день є неабиякою проблемою.
Школярам була надана унікальна можливість змінити своє сприйняття недосконалої реклами, адже активісти руху оперувалися не тільки заздалегідь підготовленим презентаційним відеоматеріалом, а і відмінною обізнаністю у сфері рекламних вивертів, і тому на будь-які питання допитлива молодь отримувала гідні відповіді та докази.
Під час обговорень учні висловлювали свої думки з приводу тієї чи іншої “рекламної проблеми”, наводили приклади і зауваження. У результаті бажаючих взяти участь у запропонованій тематичній грі було надзвичайно багато, а всі активні школярі нагороджувалися заохочувальними призами та солодощами.
Доволі зацікавлено було сприйнято наступне бліц-інфо – «Смертельна енергія». Нестандартний спосіб виступу студента 5-го курсу КНТЕУ Веніаміна Шелестуна привернув увагу молодих слухачів до проблеми енергетичних напоїв та їх впливу на організм людини.
Головна мета – пошук альтернативи напою, який стимулює роботу мозку, додає енергії і сил  та вельми дешевого – була досягнута під час діалогу з залом. Учні активно залучалися до дискусії щодо складу, ціни, асортименту енергетичних напоїв і після обговорень, грунтуючись на елементарних прикладах ведучого, дійшли висновку, що популярність даного товару полягає у дуже успішному маркетингу ніж у найменшому натяку на корисність.
Загалом зустріч пройшла досить успішно, молода публіка сприймала інформацію та доповідачів вельми тепло і активно вступала у будь-якого роду обговорення. Як підсумували учні, практичні навички і знання отримані під час даного заходу допоможуть їм швидше освоїтися в ролі початківців споживачів.

З доповіддю для вчителів та учнів десятих і одинадцятих класів спеціалізованої школи № 317 з поглибленим вивченням іноземних мов та образотворчого мистецтва Святошинського району м. Києва виступала інша група активістів Всеукраїнського руху “Молодь за права споживачів”Школярів ознайомили з заходами, що приурочені до Всесвітнього дня прав споживачів. У своїй доповіді активісти розповіли учням про роль реклами, механізми та прийоми її впливу на масового споживача. Розглянули як відомі бренди використовують психологію сприйняття кольору для маніпуляції споживачами. Щоб переконатися в тому, що реклама дійсно завжди оточує нас та має неабиякий вплив, школярам запропонували взяти участь в конкурсі та відгадати яким брендам належать певні слогани. За результатами, найактивніші учасники отримали солодкі призи, море позитивних емоцій та прийшли до висновку, що реклама дійсно має великий вплив на свідомість споживачів.

«Найкраща теорія – це практика». Цим принципом керувались активісти, розробляючи програму заходів для Київського професійного ліцею будівництва і комунального господарства №19.

За короткий час, виділений для спілкування з учнями, намагалися обговорити якомога більше соціальних проблем, вирішення яких можливе лише за безпосередньої участі кожного.

Під час першого заходу «А тобі смакує підробка?!» учні спочатку дізнались про те, як легко в домашніх умовах можна відрізнити якісний товар від підробки, а потім кожен з непідкупною цікавістю та азартом власноруч, однак під пильним контролем активістів, визначав фальсифіковані продукти.

Другий майстер-клас «Глобальний контроль над тютюном минуле, теперішнє та майбутнє», який проводили учасники Наукового товариства студентів, аспірантів та молодих вчених, учні сприйняли з ще більшою цікавістю. Вони задавали багато запитань, які призводили до дискусії. Взявши участь у конкурсі, учні мали змогу самостійно розробити антирекламу цигарок, яку виробники друкують на упаковках. Слоган команди-переможця «Не вбивай свою родину!», дуже глибоко розкриває суть існуючої проблеми тютюнопаління і може бути ефективним у разі його використання. Однак, і інші варіанти антиреклами учнів заслуговують на увагу своєю влучністю і креативністю. Прикро усвідомлювати, що багато з учнів виявились курцями, саме тому організація подібних майстер-класів має сприяти нівелюванню цієї тенденції. Підтвердженням стала акція, проведена автивістами в рамках заходу: «Міняємо сигарету на цукерку», під час якої учні «здали» цигарки, замість яких отримали солодкі подарунки.

Previous Image
Next Image

info heading

info content


Круглий стіл на тему «Правова допомога при захисті прав споживачів»

     13 березня 2014 року, продовжуючи низку заходів VI Консумерського фестивалю, присвяченого Всесвітньому дню захисту прав споживачів, у Київському національному торговельно-економічному університеті проходив круглий стіл на тему «Правова допомога при захисті прав споживачів» за участю Правничого клубу, Юридичної клініки та викладачів КНТЕУ.

На засіданні було розглянуто питання: права споживачів та їх цивільно-правовий захист, державні стандарти якості та правові гарантії їх забезпечення, юридична та кримінально-правова відповідальність за порушення прав споживачів, організаційно-правові засади забезпечення інформаційної безпеки споживача телекомунікаційних послуг та інші.

Майбутні правознавці у своїх доповідях докладно висвітлювали кожну окрему тему, відповідали на запитання та активно висловлювали свої пропозиції стосовно проблем, що обговорювалися.

Також у цей день відбулася Міжнародна студентська науково-практична конференція «Актуальні проблеми товарознавства, торговельного підприємництва та захисту прав споживачів», на якій учасники презентували новаторські ідеї, що допоможуть у розв’язанні актуальних проблем, пов’язаних із інформуванням споживачів, якістю й безпечністю товарів та захистом прав споживачів.

13 березня 2013 року в рамках VI Консумерського фестивалю відбулась студентська наукова конференція «Недобросовісна реклама – порушення прав споживача». Зі своїми доповідями та презентаціями виступили понад 30 студентів. Кращими визнали наступних:

Секція англійської мови №1

І місце – Пащенко Родіон, ІІІ ФФБС 6;
ІІ місце – Ващук Дарина, І ФФБС 4,
Довгопола Юлія, І ФФБС 2;
ІІІ місце – Ждановських Лілія, І ФФБС 4,
Міщенко Марина, ІІ ФФБС 6.

Секція англійської мови №2
І місце – Лук’янчук Катерина, ІІІ ФЕМП 6,
Кавара Дана, ІІ ФЕМП 4;
ІІ місце – Рижова Юлія, І ФЕМП 1;
ІІІ місце – Гераскіна Владислава, ІІ ФРГТБ 11,
Поштовий Владислав, ІІ ФРГТБ 11.

Секція німецької мови
І місце – Курочка Маргарита, IVФРГТБ 12;
ІІ місце – Пащук Наталія, ІІ ФЕМП 2;
ІІІ місце – Шингур Анастасія, ІІІ ФФБС 7.

Секція французької мови

І місце – Яцько Тетяна, І ФЕМП 5;
ІІ місце – Дубнова Анастасія, ІІ ФРГТБ 11;
ІІІ місце – Гуща Соломія, IV ФЕМП 1,
Колобова Дар’я, І ФЕМП 10.

Під час пленарного засідання та на засіданнях 23-ох секцій було заслухано 356 доповідей, у т.ч. 64 стендові доповіді. У роботі конференції взяли участь 406 учасників: 53 викладачі та аспіранти КНТЕУ, 326 студентів факультету товарознавства і торговельного підприємництва, 4 студенти від факультету економіки, менеджменту і права, а також Познанського економічного університету, 3 студенти Ірпінського економічного коледжу, 5 студентів від Київського кооперативного інституту бізнесу і права, а також Торговельно-економічного коледжу КНТЕУ, 6 студентів Національного університету біоресурсів і природокористування.

За результатами роботи конференції 26 учасників отримали дипломи І ступеня, 26 – ІІ та 27 – ІІІ ступеня; 13 учасників отримали грамоту за високий рівень теоретичної та практичної підготовки.

Вітаємо переможців та бажаємо подальших успіхів у науковій роботі!

Круглий стіл «Розвиток законодавства України про захист прав споживачів»

      14 березня 2014 року в Київському національному торговельно-економічному університеті  в рамках VI Консумерського фестивалю проходив круглий стіл «Розвиток законодавства України про захист прав споживачів».

Учасниками засідання стали представники Мінекономрозвитку і торгівлі України, Науково-дослідного центру незалежних споживчих експертиз «ТЕСТ», Всеукраїнської федерації споживачів, Всеукраїнської громадської організації «Якість життя», ПрАТ «Фуршет», Групи компаній «Фокстрот», Інституту журналістики КНУ ім. Т.Г. Шевченка, Інституту вищої кваліфікації КНТЕУ, викладачі та студенти КНТЕУ.

На початку засідання перший проректор Київського національного торговельно-економічного університету  Наталія Притульська розповіла присутнім про заходи VI Консумерського фестивалю, які відбулися в КНТЕУ: круглі столи, конференції, бліц-інфо. Особливо вона зупинилася на діяльності представників руху «Молодь за права споживачів», що функціонує в КНТЕУ, які в дні фестивалю провели масові заходи у шкільних закладах, розповідаючи школярам про права споживача в цікавій ігровій формі. Перший проректор підкреслила надзвичайну важливість місії представників руху, адже їхня діяльність спрямована на виховання грамотного споживача нового формату.

Розпочав засідання Свєтлозар Толєв, ключовий експерт з питань ринкового нагляду, який у своїй доповіді розповів про ключові елементи ефективного ринкового нагляду та важливість його співробітництва з асоціаціями споживачів.

Заступник директора департаменту розвитку торгівлі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України Сергій Литвиненкопредставив концепцію нової редакції проекту Закону України «Про захист прав споживачів» та Національної інформаційної системи ринкового нагляду.

Про діяльність своєї організації та тонкощі незалежних порівняльних тестувань на вітчизняному ринку повідомив президент Науково-дослідного центру незалежних споживчих експертиз «ТЕСТ» Валентин Безрукий.

Жваву дискусію учасників викликав виступ представника бізнесу Олексія Конашевича, керівника юридичного відділу торговельної мережі «Фокстрот», який розповів про основні проблеми дотримання законодавства у сфері захисту прав споживачів та ринкового нагляду, навівши приклади із власної діяльності.

Голова Всеукраїнської громадської організації «Якість життя» Олександр Ладигін як представник інтересів споживача зауважив, що в ситуації, яка склалася сьогодні на вітчизняному ринку, необхідними чинниками його подальшого існування є інформування споживача та рівноправне співробітництво «трикутника»: бізнесу, держави і споживача. Для цього, насамперед, представникам цих галузей необхідно частіше збиратися та висловлювати свої пропозиції за круглим столом.

Підсумком такої насиченої програми VI Консумерського фестивалю в цей день стала урочиста церемонія підписання договору співпраці між Групою компаній «Фокстрот» та Київським національним торговельно-економічним університетом. Ректор КНТЕУАнатолій Мазаракі, підписуючи цей договір, сказав: «Незважаючи на складну економічну ситуацію в Україні, торгівля – це єдина галузь, яка продовжує розвиватися та стає все більше цивілізованою. Тому для нас так важливо співпрацювати саме з лідером цієї галузі».

З боку Групи компаній «Фокстрот» договір підписував її співзасновник Генадій Виходцев, який зазначив: «Для нас велика честь стати партнером такого гранда науки як КНТЕУ. Це найбільша кузня професійних кадрів для всіх галузей, які пов`язані з торгівлею». Він також привітав усіх присутніх зі святом Всесвітнього дня захисту прав споживача та побажав студентам КНТЕУ знайти себе і побудувати успішну кар`єру. Адже тепер, на правах партнера, «Фокстрот» сприятиме цьому, беручи участь у таких проектах як організація баз практики, підготовка методичних посібників, забезпечення товарними зразками, проведення та участь у круглих столах, конференціях.

Також на церемонії відбулося нагородження почесними грамотами та дипломами учасників консумерського руху – студентів та школярів, які брали активну участь у VI Консумерському фестивалі.

 

 

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *